لیزر درمانی مفصل زانو

زانودرد، یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی است که افراد در طول زندگی خود، ب regardless of age groups or occupational backgrounds، با آن روبرو می‌شوند. برای درمان این مشکل، روش‌های متنوعی وجود دارند و پزشکان، با توجه به شدت و نوع درد، روش مناسب را توصیه می‌کنند. یکی از اخیرترین پیشرفت‌های فناوری پزشکی، لیزر درمانی مفصل زانو، به پزشکان ابزاری نوین برای مقابله با این مشکل فراهم کرده است.

در این روش، از تابش لیزر برای کاهش درد و آسیب‌های ناشی از زانودرد استفاده می‌شود. شما می‌توانید در طول مدت درمان، بهبودی را تجربه کنید و حتی می‌توانید از لیزردرمانی برای کنترل درد و ادامه فعالیت‌های روزانه خود بهره ببرید. این روش به دو دسته کلی لیزردرمانی سرد (کم‌توان) و گرم (پرتوان) تقسیم می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که بهترین نوع لیزردرمانی را برای درمان زانودرد انتخاب کنید.

دکتری که درحال لیزر درمانی مفصل زانو بیمار خود میباشد

لیزر درمانی چیست؟

لیزرتراپی به عنوان یک روش تخصصی در پزشکی، از نور متمرکز برای درمان استفاده می‌کند. متفاوت از منابع نور دیگر، نور لیزر قابلیت تنظیم طول موج‌های خاص را دارد و به این ترتیب، پرتوهای نوری با تمرکز بالا و قدرت زیاد تولید می‌شود. اصطلاح “لیزر” از عبارت “تقویت نور به روش تشدید تشعشع” به دست می‌آید.

پزشکان تخصصی از لیزر درمانی بهره می‌برند و این پرتوها را به بخش‌های آسیب‌دیده از بدن هدایت می‌کنند تا به تسکین دردها کمک کنند مانند استفاده از لیزر درمانی مفصل زانو.


از چه انواع لیزرها برای درمان استفاده می‌شود؟

پزشکان تصمیم می‌گیرند که با توجه به نیازها و مشخصه‌های خاص هر بیمار، از دو روش درمان با لیزر کم‌توان یا لیزر گرم (لیزردرمانی بافت عمقی) استفاده کنند. در لیزر کم‌توان، توان پرتو لیزر کمتر از 500 میلی‌وات قرار دارد، اما در لیزردرمانی گرم از لیزرهای با توان بالای 500 میلی‌وات استفاده می‌شود. لیزر گرم به خوبی در بافت‌های عمقی تاثیر می‌گذارد و برای نفوذ به اعماق بیشتر، نیاز به توان بیشتری دارد. توان لیزر کم در موارد عمقی کافی نخواهد بود. تخصصی کایروپراکتیک نیز با استفاده از لیزرهای با توان بالا، می‌تواند به درمان مشکلات عمیق ساختاری-عضلانی بپردازد.

درمان درد زانو با لیزر سرد

لیزر درمانی سرد به عنوان یک جایگزین درمانی مورد توجه در حوزه پزشکی مطرح است. در این روش، بافت زیر نور با توان کم موج سرخ و نزدیک فروسرخ قرار می‌گیرد. توان لیزر در این روش کمتر از دیگر روش‌های لیزری است که به تولید حرارت می‌پردازند، مثل لیزرهای مورد استفاده برای برش و بخاریابی.

این روش با عنوان‌های مختلفی مانند لیزردرمانی کم‌توان، لیزردرمانی با نور کم شدت (LLLT) و لیزردرمانی نرم نیز شناخته می‌شود. لیزردرمانی سرد برای درمان مشکلات مختلفی از جمله درد زانو ناشی از آسیب‌ها یا آرتروز استفاده می‌شود.

برای درمان هر عارضه، انتخاب طول موج مناسب ضروری است. انرژی نور از پوست عبور کرده و به عمق ۲ تا ۵ سانتی‌متر در بافت نفوذ می‌کند، سپس واکنش‌های فیزیولوژیکی را در این منطقه فراهم می‌کند. این واکنش‌ها باعث کاهش التهاب، بهبود گردش خون و تسریع در فرآیند بهبودی می‌شوند. حالا این سوال مطرح است که کدام حالت برای لیزر درمانی مفصل زانو مناسب تر است؟

کاربردهای دیگر

لیزر سرد در درمان دارای کاربردهای متعددی است، از جمله:

  • باز کردن رگ‌های خونی برای کاهش ورم.
  • افزایش تولید مواد شیمیایی که به ترمیم بافت کمک می‌کند و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • تقویت بافت‌های پیوندی در مناطق زانو.
  • تحریک آزاد شدن هورمون‌های طبیعی به نام اندورفین که به تسکین درد کمک می‌کنند.


درمان با لیزر گرم (لیزردرمانی بافت‌های عمقی)

لیزرهای گرم، به نوعی لیزرهای با توان بالا، با توان خروجی بالای ۵۰۰ میلی‌وات از این روش بهره می‌برند. لیزرهای گرم در توان کمتر نیز برای اهداف درمانی استفاده می‌شوند، اما به دلیل تولید حرارت به معنای واقعی لیزرهای گرم، برخلاف سایر روش‌ها، دمای بافت را به سرعت افزایش می‌دهند.

با توجه به اینکه لیزرهای گرم به‌طور عمومی برای برش بافت مورد استفاده قرار می‌گیرند، متخصصان گاهاً از لیزرهای گرم یا پرتوان (HILT) برای گرم کردن مناطق مختلف بافت و آرامش عضلانی استفاده می‌کنند. این اقدام باعث تسکین موقت درد بیماران می‌شود. با توجه به نوع عارضه و نیازهای بیمار، بهبودی بیمار با تعداد کمی جلسه درمان با لیزر گرم انتظار می‌شود.

مزایای درمان با لیزر درمانی مفصل زانو

اثبات شده است که لیزر درمانی مفصل زانو برای تسکین درد از نوع خفیف تا متوسط که از آرتروز زانو ناشی می‌شود، بهبود حساسیت به فشار و افزایش انعطاف‌پذیری مفصل را به ارمغان می‌آورد.

لیزردرمانی، یک روش غیردارویی و جایگزین برای کاهش درد زانو است. اگر از مسکن‌های مخدر در درد مزمن زانو استفاده شود، احتمال ایجاد اعتیاد زیاد و عوارض جانبی نظیر یبوست، تهوع یا خواب‌آلودگی وجود دارد.

لیزر درمانی مفصل زانو برای کاهش درد، نیازی به برش یا تداخل جراحی ندارد و به عبارتی تهاجمی نمی‌باشد.

سایر مزایای درمان زانودرد با لیزر به شرح زیر است:

  • افزایش سرعت ترمیم بافت و رشد سلولی.
  • روش موثری برای درمان انواع مختلف عارضه‌ها.
  • کوتاه بودن مدت زمان درمان.
  • روشی که علما تأیید کرده‌اند.
  • نتایج لیزردرمانی ممکن است به صورت سریع ظاهر شود، اما معمولاً نتایج قابل‌توجه‌تر پس از سه تا پنج جلسه درمانی مشاهده می‌شوند.

فردی که در مطب نشسته است و زانو بند به پایش بسته است و با دست بالای زانویش را گرفته است

چگونگی انجام لیزردرمانی چیست؟

اگر با توصیه پزشک خود تصمیم به درمان آسیب‌دیدگی با لیزر درمانی مفصل زانو گرفته‌اید، مهم است بدانید که این روش چگونه اجرا می‌شود.

در جلسه لیزردرمانی، منطقه آسیب‌دیده از بدن به تابش لیزر قرار می‌گیرد. هنگام انجام این درمان، بیمار و پزشک چشمخوان‌های محافظی را به منظور حفاظت از چشمان خود در برابر تابش لیزر از راه دور قرار می‌دهند.

سپس پزشک دستگاه لیزر که دارای دیودهای تابنده نور است، را روی پوست قرار می‌دهد و برای چند ثانیه ثابت می‌کند. نور لیزر به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روی پوست و منطقه آسیب‌دیده تابانده می‌شود.

در طول انجام درمان، نباید درد یا عارضه‌ای را تجربه کنید. در صورتی که از لیزردرمانی سرد استفاده شود، نباید حرارتی را احساس کنید. در صورتی که هرگونه درد یا علائم شدید را احساس کنید، به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز به اقدامات موردنیاز مشخص شود.

تفاوت تنها درمان با لیزر سرد و گرم در احساس حرارتی در روش گرم است.

بعد از انجام درمان، نباید به درد یا ناراحتی ادامه دهید؛ بنابراین نیاز به مراقبت ویژه‌ای پس از لیزر درمانی مفصل زانو ندارید.

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران در جلسات درمانی ورزش‌های سبکی انجام دهند تا به تقویت عضو آسیب‌دیده و افزایش دامنه حرکتی کمک کنند. با عبارت دامنه حرکتی، توانایی مفصل در انجام حرکات مختلف مشخص می‌شود.

کدام بیماران مناسب برای لیزردرمانی هستند؟

بیماران مناسب برای لیزر درمانی مفصل زانو

درمان با لیزردرمانی یک روش تهاجمی نیست و عوارض کمی دارد. به‌طور کلی، اگر وضعیت سلامتی عمومی شما مناسب باشد و موارد زیر را در نظر بگیرید، هیچ مانعی برای انجام لیزردرمانی وجود ندارد.

مواردی که باید در نظر گرفته شوند:

چشم: باید اطمینان حاصل شود که پرتو لیزر به چشم‌ها نخورد و همه افراد حاضر در جلسه به درستی عینک‌های ایمنی خود را استفاده کنند.

سابقه سرطان: انجام لیزردرمانی بر روی مناطقی که به‌عنوان مناطق کارسینومای اولیه یا متاستاز ثانویه شناخته شده است، توصیه نمی‌شود. مگر اینکه بیمار تحت درمان شیمی‌درمانی باشد و در این صورت از لیزر کم‌توان به‌عنوان راهکاری جهت کاهش عوارض جانبی مثل موکوزیت استفاده می‌شود. با این حال، به‌صورت کلی می‌توان از لیزردرمانی جهت تسکین درد بیماران سرطانی استفاده نمود.

طولانی‌ترین مدت زمان ماندگاری نتایج لیزردرمانی

در بحث درباره لیزر درمانی مفصل زانو، دو عامل باید مدنظر قرار گیرند. عامل اول این است که نتایج قابل تشخیص پس از جلسه اول ممکن است کمی به‌صورت محسوس ظاهر نشود و احتمالاً نیاز به تکرار چند جلسه (در برخی موارد تا 20 جلسه) برای دستیابی به نتیجه کامل دارید.

عامل دوم، کمبود مدرک‌های علمی است که ماندگاری اثرات لیزر درمانی مفصل زانو را تایید کند. با این حال، بیماران بهبود معناداری در میزان درد پس از درمان با لیزر کم‌توان گزارش داده‌اند. همچنین باید توجه داشت که نتایج این درمان برای همه بیماران یکسان نیست.

همچنین هنوز برظی بیماری‌هایی مانند آرتریت، درمان دائمی وجود ندارد؛ اما درمان‌هایی مانند لیزردرمانی می‌توانند به عنوان مکانیزم تسکین درد و تقویت‌کننده موقتی عمل کنند، تا بیماران بتوانند با راحتی بیشتری به زندگی خود ادامه دهند و درد را تحمل کنند.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی لیزر درمانی مفصل زانو

در صورت استفاده از لیزر درمانی مفصل زانو با لیر سرد، احتمال وقوع عوارض جانبی جدی بسیار پایین است. اکثر مطالعات هیچگونه عوارض جانبی برای درمان با لیزر سرد گزارش نکرده‌اند. حتی در مطالعاتی که عوارض جانبی شناسایی شده‌اند، این عوارض معمولاً خفیف بوده و با عوارض جانبی داروها مشابهت دارند. با توجه به اینکه لیزرهای مورد استفاده در این روش به عنوان لیزرهای سرد تعریف می‌شوند و توان کمتری نسبت به لیزرهای درمانی گرم دارند، به ندرت می‌توانند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

با این حال، ممکن است پرتو لیزر به‌صورت صحیح روی محل درمان تابانده نشود که ممکن است منجر به سوختگی‌های شدید، خونریزی از کوریوکاپیلاریس (لایه مویرگی کوروئید)، آسیب به ماکولا و سایر ساختارهای چشمی، و یا پارگی غشای بروخ شود.

در صورت انجام درمان با لیزر گرم نیز به‌طور عمومی معتقد است که این روش ایمنی دارد، اما همچنان احتمال وقوع عوارض جانبی وجود دارد. شایع‌ترین عوارض جانبی پس از درمان با لیزر گرم عبارتند از:

  • سرخی، ورم، خارش و درد: ممکن است پوست ناحیه درمان‌شده واکنش نشان دهد و ورم کند، خارش پیدا کند یا به‌صورت محدود سوختگی رخ دهد.
  • آکنه: استفاده از لایه‌های ضخیم کرم و پانسمان پس از درمان ممکن است باعث ظهور جوش یا آکنه شود یا موجب ایجاد برجستگی‌های موقت و بسیار کوچک سفیدرنگ معروف به میلیا بر روی پوست موضعی شود.
  • عفونت.
  • تغییر رنگ پوست.
  • باقی ماندن زخم یا اسکار.

هزینه لیزردرمانی زانو

مقدار هزینه لیزر درمانی مفصل زانو به عوامل مختلفی مانند مکانی که درمان انجام می‌شود و تجربه پزشک وابسته است. اگرچه این روش ممکن است ارزان‌ترین روش ممکن نباشد، اما در مقایسه با مزایا، هزینه‌ و عوارض احتمالی، اغلب ارزش انجام لیزردرمانی زانو را دارد.

به علاوه، لازم به ذکر است که بسیاری از بیمه‌ها هزینه لیزردرمانی را تحت پوشش نمی‌گیرند. این مسئله باید در نظر گرفته شود وقتی قصد انجام این روش را دارید، تا بعداً با مشکلات مالی مواجه نشوید.

در کل، باید هزینه لیزر درمانی مفصل زانو را با مزایا و عوارض متناسب کنید تا تصمیم به انجام این روش درمانی بهترین گزینه برای شما باشد.

دکتری که با دستگاه لیزر درحال لیزر درمانی مفصل زانو میباشد

جمع‌بندی

با وجود اینکه لیزر درمانی مفصل زانو به طور مستقیم علت درد را رفع نمی‌کند، اما می‌تواند به بیمار کمک کند تا درد را کاهش داده و به طور کلی با عارضه بهتر مقابله کند. یکی از مزایای مهم این روش، عدم وجود تقریباً هیچگونه عوارض جانبی، خصوصیت غیرتهاجمی درمان و سهولت اجرای آن است.

به طور کلی، اکثر افراد می‌توانند از لیزردرمانی بهره‌برداری کنند، مگر اینکه مواردی وجود داشته باشد که بر استفاده از آن مانع شوند، و پزشک شما نیز می‌تواند درباره این موارد به شما توضیح دهد. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که لیزردرمانی مناسب شماست، آمادگی لازم برای انجام چند جلسه درمان را داشته باشید، زیرا اثرات لیزردرمانی نیاز به زمان و تکرار دارند.

آیا لیزردرمانی می‌تواند درمان‌کننده دردهای زانو باشد؟

بله، لیزردرمانی می‌تواند در کاهش درد‌های زانو موثر باشد. این روش با انتشار نور لیزر به ناحیه زانو، به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می‌کند.

چگونه لیزر درمانی مفصل زانو انجام می‌شود؟

در لیزردرمانی زانو، نور لیزر به ناحیه آسیب‌دیده مستقیماً تابانده می‌شود. این نور به بافت‌های زانو انرژی می‌دهد و باعث بهبود عملکرد مفصل، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد می‌شود.

آیا لیزردرمانی دارای عوارض جانبی است؟

بله، عوارض جانبی معمولاً نادر و کم‌شدت هستند. اما ممکن است بعضی از بیماران احتمال خارش، تحریک پوست یا حساسیت موقت را گزارش دهند.

آیا لیزر درمانی مفصل زانو تاثیر دائمی بر روی درد زانو دارد؟

تاثیر لیزردرمانی ممکن است به مدت کوتاه مانند چند هفته تا چند ماه دوام داشته باشد. برخی بیماران نیاز به جلسات مکرر دارند تا نتایج ماندگارتری را تجربه کنند.

چقدر هزینه لیزر درمانی مفصل زانو برای درمان دردهای زانو است؟

هزینه لیزردرمانی برای درمان زانودرد متفاوت است و بستگی به مکان کلینیک و میزان جلسات مورد نیاز دارد. در برخی موارد، این هزینه می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از روش‌های درمان دیگر باشد.

هیچ دیدگاهی ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *