سندرم درد پاتلو فمورال باعث ایجاد درد در جلو و اطراف کاسه زانو در فرد می شود. به دلیل اینکه این عارضه در افراد شرکت کننده در ورزش هایی که شامل دویدن و پریدن هستند، شیوع بالاتری دارد ، گاهی اوقات این سندرم “زانوی دونده” نامیده می شود.

درد زانو اغلب هنگامی که شما در حال دویدن هستید، از پله ها بالا یا پایین می روید، برای مدت طولانی نشسته اید، یا زمان اسکات زدن افزایش می یابد. درمان های ساده مانند استراحت و گذاشتن یخ اغلب کمک می کنند، اما بعضی اوقات فیزیوتراپی برای کاهش درد پاتلوفومورال ضروری است.

نام سندرم درد پاتلوفمورال (PFPS) در واقع یک اصطلاح کلی برای دردی است که در مفصل کشکک ران (کلاهک زانو) یا بافت های نرم اطراف آن احساس می شود که نباید با کندرومالاسی کشکک و تاندیوپاتی کشکک زانو اشتباه گرفته شود.

گاهی اوقات نتیجه ضربه مستقیم است، اما در بیشتر شرایط نتیجه تعدادی از عوامل از جمله جهت گیری کشکک، عدم تعادل عضلات اطراف، تغییر سریع بار مفصل و بیومکانیک افراد است (مثلاً پس پلان که باعث چرخش داخلی جبرانی می شود. تیبیا / استخوان ران).

علائم سندرم درد پاتلو فمورال

  • درد معمولاً در جلوی زانو احساس می شود.
  • التهاب و تورم در اطراف کاسه زانو
  • تشدید درد با بالا و پایین رفتن از پله ها، نشستن با زانوهای خمیده، زانو زدن و چمباتمه زدن 
  • شنیده شدن صدا از زانو

روش های درمان 

استراحت نسبی و پرهیز از انجام فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار به زانوها می شوند تا زمان بهبودی کامل ضروری است.

استفاده از کمپرس یخ ، فشرده سازی زانو با باندهای فشاری و قرار دادن زانوها در سح بالاتر از قلب به کاهش التهاب و درد زانو کمک می کند.

برای تسکین درد می توان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز بهره برد.

فیزیوتراپیست شما متخصصی است که به شما کمک می‌کند همچنان درگیر فعالیت‌هایی باشید که برای شما مهم‌ترین هستند و در عین حال علائم شما را تشدید نمی‌کنند، زیرا معمولاً مجبور نیستید همه فعالیت‌ها را با PFPS متوقف کنید.

مجموعه‌ای از درمان‌ها وجود دارد که فیزیوتراپیست می‌تواند ارائه دهد، که شامل درمان دستی (ماساژ/تحرکات مفصل)، تجویز بریس، کینزیوتیپینگ، کشش، سوزن خشک می‌شود.

بسته به علت علائم، فیزیوتراپیست شما از تخصص خود برای تجزیه و تحلیل بیومکانیک شما برای شناسایی عامل ایجاد علائم استفاده می کند و یک برنامه تمرینی ساختاریافته و متناسب برای بازسازی قدرت شما ارائه می دهد تا بتوانید یک بار دیگر تمام فعالیت های قبلی خود را تحمل کنید.

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران – فیزیوتراپی در دزاشیب

هیچ دیدگاهی ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *