شاک ویو تراپی چیست و چه مزایایی دارد ؟

یکی از روش‌های درمانی مشکلات عضلانی اسکلتی، شاک ویو تراپی است. این روش درمانی از دسته‌ی روش‌های غیر تهاجمی به حساب می‌آید و در دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک روش درمانی برای مشکلات ارتوپدی به کار گرفته شد. یکی از نتایج مثبت به کارگیری این روش، درمان تغییرات پاتولوژیک تاندون‌ها بوده است.

شاک ویو تراپی قادر است مشکلات حرکتی مربوط به تاندون‌ها، کپسول‌ها، عضلات و استخوان‌ها را درمان نماید. این روش درمانی از طریق انتقال امواج شوک به ناحیه‌ی مورد نظر انجام می‌شود و مزایایی دارد که به بررسی آنها می‌پردازیم.

دکتری که دارد مچ مریض خود را با دستگاه شاک ویو تراپی میکند و پای طرف را بالا گرفته است

شاک ویو تراپی چیست؟

درمانی به نام “شاک ویو تراپی” در روش‌های درمانی مشکلات عضلانی اسکلتی استفاده می‌شود و دارای مزایای بسیاری است. در این روش، پزشکان از امواج صوتی برای درمان بافت‌های صدمه دیده استفاده می‌کنند. این امواج به بهبود جریان خون و کاهش التهاب کمک کرده و درمان را موثرتر می‌سازند.

روند این روش درمانی به این صورت است که پس از تشخیص مشکل، پزشک ژل را بر روی ناحیه‌ای که آسیب دیده است مالش می‌دهد و سپس از دستگاه شاک ویو تراپی استفاده می‌کند. این دستگاه دارای یک هندپیس است که درون آن یک پرتابه تعبیه شده است که توسط نوعی کمپرسور کوچک کنترل می‌شود.

پرتابه در هندپیس باعث انتقال انرژی می‌شود و این باعث ایجاد امواج ضرباتی شعاعی می‌شود که توسط بدن فرد بیمار جذب می‌شوند. این امواج شوک کالیبره شده به بافت صدمه دیده می‌رود و حباب‌های کوچکی تشکیل می‌دهند. با ترکیدن این حباب‌ها، جریان خون، سلول‌های بنیادی و آنزیم‌های کاهنده درد تحریک می‌شوند که به از بین بردن درد و درمان بافت صدمه دیده کمک می‌کنند. این روش درمانی منجر به بازسازی و نرمال‌سازی بافت بدن می‌شود.

مزایای روش شاک ویو تراپی چیست ؟

در ادامه مطلب، به شرح مزایای روش درمانی نوین به نام “شاک ویو تراپی” خواهیم پرداخت. هر روش درمانی مزایای خاص خود را دارد و شاک ویو تراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از مزایای این روش درمانی به شرح زیر می‌باشند:

  1. کاهش درد: شاک ویو تراپی باعث کاهش درد و تاثیرگذاری بر انتقال دهنده‌های عصبی درد می‌شود.
  2. افزایش جریان خون: استفاده از این متد درمانی می‌تواند به افزایش گردش خون در بافت آسیب دیده کمک کند. این ترتیب جریان خون باعث کاهش حجم و شدت درد می‌شود.
  3. تحریک سلول‌های بنیادی: شاک ویو تراپی باعث تحریک سلول‌های بنیادی می‌شود که باعث کاهنده درد و تسریع در روند بهبودی فرد بیمار می‌شود.
  4. نئواسکولاریزاسیون: شاک ویو تراپی باعث بازسازی عروق ناحیه آسیب دیده و بهبود گردش خون می‌شود.
  5. افزایش فاکتور رشد: با استفاده از این روش درمانی می‌توان به افزایش فاکتور رشد کمک کرد، که نوعی مولکول‌های با ساختار پروتئینی هستند.
  6. تحریک متابولیسم: شاک ویو تراپی به افزایش و تحریک متابولیسم بدن کمک کرده و نفش بسزایی در این امر دارد.
  7. افزایش سلول‌های بنیادی مزانشیمی: با به کار گیری این تکنیک درمانی می‌توان نقش مهمی در افزایش سلول‌های بنیادی مزانشیمی ایفا نمود.

تا اینجای مطلب با روش شاک ویو تراپی و مزایای آن آشنا شدیم. در ادامه مطلب، به بررسی موارد کاربرد این روش درمانی خواهیم پرداخت. همچنان تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

مزایای شاک ویو تراپی

در این قسمت از مطلب، به بیان موارد کاربرد شاک ویو تراپی می‌پردازیم. این تکنیک یک نوع درمان شوکی است که به درمان بیماری‌ها و عارضه‌های زیادی کمک می‌کند. برخی از کاربردهای شاک ویو تراپی عبارتند از:

  • درمان خار پاشنه و دردهای مربوط به کف پا.
  • درمان التهاب تاندون‌ها و کلیه اندام‌های بدن.
  • درمان سندرم استرس داخلی یا تیبیا در ساق پا.
  • درمان التهاب تاندون آرنج مانند سندرم آرنج تنیس باز و گلفر البو.
  • درمان اسپاسم‌های حاد و باندل عضلانی اطراف ستون فقرات.
  • درد‌های جلویی ساق پای فرد به دلیل التهاب عضلانی.
  • رسوب کلسیم در تانون و مفاصل ناشی از بی‌حرکتی.

با بیان موارد کاربرد شاک ویو تراپی، در این قسمت از مطلب شاک ویو تراپی چیست و چه مزایایی دارد؟ آشنایی پیدا کردیم. اگرچه این روش درمانی دارای تمامی مزایای عالی و فوق‌العاده است، گاهی اوقات نمی‌توان از این روش برای درمان افرادی اقدام کرد. در برخی موارد، شرایط خاص ممکن است استفاده از این روش را محدود کند.

دکتری که دارد زانو مریض خود را با دستگاه شاک ویو تراپی میکند

موارد منع استفاده از روش شاک ویو تراپی

در ادامه مطلب، به بررسی موارد منع استفاده از شاک ویو تراپی به عنوان یک روش درمانی می‌پردازیم. در فیزیوتراپی، در صورت وجود حالت‌های زیر، نباید از شاک ویو تراپی برای درمان بیمار استفاده کرد:

  • عفونت ادراری در فرد.
  • مسدود شدن مجاری ادرار به دلیل سنگ کلیه.
  • مشکلات قلبی.
  • ناهنجاری انعقاد خون.
  • فشار خون بالا.
  • تغییرات پاتولوژیک معروف به آنوریسم (تورم عروق خونی).
  • نارسایی و یا ناهنجاری کلیه.
  • تغییر شکل ستون فقرات که بر قدرت ذهنی فرد تأثیر گذاشته باشد.
  • عدم توانایی فرد در همکاری در روند درمان.

در این قسمت از مطلب شاک ویو تراپی چیست و چه مزایایی دارد؟ به بررسی موارد منع استفاده از این روش درمانی پرداختیم. باید به این موارد توجه داشته باشیم که استفاده از شاک ویو تراپی در این حالت‌ها ممکن است بهداشتی نباشد و مشکلات بیشتری را برای بیمار ایجاد کند. در همه موارد، توصیه می‌شود که پیش از استفاده از هر نوع روش درمانی، با پزشک یا متخصص مرتبط مشورت کنید.

کلام آخر

در این مطلب به پاسخ جامعی درباره شاک ویو تراپی و مزایای آن دست یافتیم. این روش درمانی یک شاخه از علم فیزیوتراپی است که توانایی درمان بیماری‌های متعددی را دارد. کلینیک باتیس یکی از کلینیک‌های متخصص در زمینه این تکنولوژی است.

کلینیک باتیس با تجربه‌ای چند ساله در به کارگیری این روش، در ابتدا به معاینه فرد پرداخته و پس از تشخیص دقیق بیماری و نیاز به استفاده از شاک ویو تراپی، به درمان بیمار با استفاده از این روش می‌پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش می‌توانید به وبسایت کلینیک باتیس مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که شاک ویو تراپی به عنوان یک روش درمانی نوین با قابلیت‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است و از طریق مشورت با متخصصان مجرب می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در مورد این روش درمانی کسب نمایید.

هیچ دیدگاهی ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *